Sekasortoa journalismikokeilun merkeissä

Just another WordPress.com weblog

Kriisiviestintäharjoitus

with one comment

Niin opettajat kuin tiedotusopin opiskelijatkin pääsivät harjoittelemaan viestintää kriisitilanteessa, kun yliopistolla järjestettiin opettajien mediakoulutuspäivä. Meidän opiskelijoiden roolina oli olla peräänantamattomia, tiedonjanoisia toimittajia, jotka haluavat palavasti tietoa tiukassa tilanteessa. Opettajien tehtävä oli vastata parhaansa mukaan kysymyksiin, eikä rehtoriin tai ylempiarvoisempaan tahoon saanut turvautua.

Harjoitus oli varsin mielenkiintoinen, sillä toimittajien käyttäytymisestä kriisitilanteissa on ollut Jokelan surmien jälkeen paljonkin puhetta. Omakohtaisesti en osannut etukäteen arvioida, miten käyttäytyisin vastaavassa tilanteessa. En muutenkaan näe itseäni välttämättä toimittajana tulevaisuudessa, enkä varsinkaan osaa kuvitella itseäni kärttämässä tietoa sensaationhakuisesti keneltäkään. Toisaalta minulla on taipumus muuttua hyvinkin aktiiviseksi, mikäli jokin asia koskettaa henkilökohtaisesti. Toinen harjoittelemistamme tilanteista oli kuvitteelinen tapaus, jossa oppilas oli tehnyt itsemurhan pitkällisen koulukiusaamisen päätteeksi. Tällaiseen tilanteeseen lienee mahdoton suhtautua kylmäpäisesti, varsinkin koulukiusaamista itse paljon nähneenä.

Heti harjoituksen alkaessa huomasinkin, kuinka vaikeaa saattaa olla tasapainoilu empatian ja tiedontarpeen välillä. Opettajat vastailivat koulukiusaamistapauksessa melko lailla odotusten mukaan. Suuri koulu, tehoton kiusaamiseen puuttuminen ja yksittäiselle oppilaalle siunaantuvan ajan puute ovat juuri sellaisia syitä, mitä vastaavissa tilanteissa oikeastikin saisi kuulla. Huomasin myös, kuinka opettajien hillityn viileä käytös tuntui lähes provosoivalta haastattelijan näkökulmasta: ettekö ymmärrä, että teidän koulunne oppilas on KUOLLUT? (ei huolta, tätä en tietenkään kysynyt)

Oma tunnereaktio sai miettimään, kuinka helposti saattaisi muuttua liian kärjekkääksi kysymyksenasetteluissaan. Opettajien seesteinen suhtautuminen johtui varmasti tilanteen fiktiivisyydestä, mutta todellisessakin tilanteessa opettajien järkytys tai sokki saattavat näyttää ulospäin kummalliselta tyyneydeltä. Rauhallisenkin kuoren alla voi kuitenkin velloa valtavia tunteita, jolloin toimittajan liian agressiivinen käytös voi tuntua jälkikäteen todella pahalta.

Harjoituksissa tuli myös esille eräs työn vaikeampi puoli: juttu pitäisi saada kasaan, mutta haastateltavilla ei ole juuri mitään sanottavaa asiasta. Näin kävi toisessa harjoituksessa, kun kyselimme koululta varastetusta tietokoneesta, jonka kautta oppilaita koskevia arkaluonteisia tietoja oli mukamas vuotanut nettiin. Pahaksi onneksemme minä ja toimittajakollegani saimme haastateltavaksi opettajia, jotka kertoivat olevansa autuaan tietämättömiä tapauksesta. Roolit olivat välillä vaihtua: OPETTAJAT kysyivät MEILTÄ tarkentavia tietoja, esimerkiksi oliko kyseessä rehtorin kone. Mietityttämään jäi myös se, kuinka haastateltavalle voisi viestiä, että toimittaja on puolueeton eikä suinkaan epäile haastateltaviaan syyllisiksi. Tietokonevarkaudesta haastateltaessa jotkut opettajat tuntuivat menevän jopa puolustuskannalle.

Harjoitus oli joka tapauksessa antoisa ja yllättävän haastava! Vaikeissa tapauksissa haastatteleminen voi olla hämmästyttävän, no, vaikeaa.

Written by teekupit

4 helmikuun, 2010 klo 8:37 pm

Kategoria(t): Uncategorized

Yksi vastaus

Subscribe to comments with RSS.

  1. Kiinnitin myös huomiota niiden opettajien tyyneyteen, oikeastaan molemmissa tilanteissa. Varsinkin ensimmäisessä tyyneydestä oli hyötyä, sai paremmin tietoja (ja tosiaan, ois tuntunut aika karulta alkaa tivata jotain, kun oppilas oli kuollut).

    Toisessa tyyneydestä taas oli haittaa, kun hermostuneista opettajista olisi edes voinut kirjoittaa ”Tietokone varastettu – opettajat hermostuneita”, tai jotain…

    Hupatossu

    9 helmikuun, 2010 at 6:27 pm


Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggaajaa tykkää tästä: